Annons
Insändare

Cykelfärjan måste bli en självklar del av KLT-systemet

Kalmar och Ölandskommunerna vill bli hållbart fossilfria kommuner.
Publicerad 13 juli 2018
Detta är en insändare i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

I den ambitionen är cykeln ett allt viktigare alternativ. Både för rekreation och shopping och för pendling till och från arbete och studier.

Kommunerna bygger ut cykelvägarna och cykelleden från fyr till fyr på Öland utvecklas etapp för etapp. Cykelturismen växer och försäljningen av elcyklar slår alla rekord.

Annons

Varje dag rör sig några tusen människor över Ölandsbron. Men när det gäller hur Öland och fastlandet kan kopplas till varandra för den som vill cykla blir den kommunala hanteringen plötsligt alldeles valhänt.

Ölandsbron har cykelförbud. På bussen kan man ta med max två cyklar. Om det finns plats. Ingen kan planera sitt cyklande på sådana villkor.

Återstår cykelfärjan Dessi mellan Kalmar och Färjestaden. Ständigt ifrågasatt och nedläggningshotad. Med dyra singelbiljetter avsett för spendersamma turister (?) och månadskort som förutsätter att man reser med färjan varje dag, oavsett väderlek. Färjan med dessa tvehågsna satsningar har aldrig blivit en riktig succé.

Så kan vi inte ha det. Kommunerna måste visa att man menar allvar med cykelfärjan. Självklart ska den ingå i KLT-systemet, med samma priser och rabattmöjligheter som gäller för buss och annan kollektivtrafik.

Cykeln är en självklar del av modernt infrastrukturtänkande, även när det gäller att knyta ihop kommuner som skiljs åt av några hundra meter vatten.

I dag gäller inte KLT:s seniorkort på cykelfärjan. Varför inte? Självklart ska KLT:s pensionärsrabatt gälla även på cykelfärjan.

Matilda Wärenfalk

Oppositionsråd (S) Mörbylånga

Per Olof Pelle Johansson

Ordf (S) Södra Öland

Annons
Annons
Annons
Annons