Insändare

Bilar krävs för att hela Sverige ska leva

,
Bilens har stor betydelse för människorna och Sverige, menar Motorbranschens Riksförbund.
Foto:

Den 28 oktober firas Bilens Dag i Sverige. En dag för att uppmärksamma den fria rörligheten, och för att ta hand om trotjänaren i garaget lite extra.

Artikeln publicerades 28 oktober 2017.

Visste du att 64 procent av svenskarna är helt eller delvis beroende av bilen för att vardagen ska fungera? Särskilt stort är behovet hos de som bor utanför storstäderna, och bland boende i Norrland. Hälften av svenskarna skulle inte kunna bo kvar i sina hem utan tillgång till bil.

Bilen är, mer än någonting annat, en förutsättning för att hela Sverige ska kunna leva. Inget glesbygdsstöd, bredbandsutbyggnad eller myndighetsutflyttning kan ändra på det.

Det finns inga andra lösningar som låter människor pussla ihop arbete, familj och fritid långt från tunnelbana och nattbussar. En levande landsbygd förutsätter transporter, på de boendes egna villkor.

Men också städerna är beroende av bilen. Barnfamiljer i storstaden måste också storhandla och åka till Ikea, barnen i staden måste också skjutsas till hockeyträning och ridskolor.

För att stadens utbud av shopping, restauranger och kulturupplevelser ska kunna bära sig och utvecklas krävs att fler får tillgång till utbudet än bara de som bor i kvarteren omkring. Staden är inte bara till för de som bor där, och klarar sig inte heller utan alla besökare som tar sig dit - oftast med bil.

Vare sig stad eller land skulle klara sig utan de intäkter och arbeten bilen skapar. Fordonsindustrin är Sveriges största exportnäring och stod för närmare 14 procent av den totala varuexporten förra året. 140 000 människor arbetar hos fordonstillverkarna och deras underleverantörer. Då har vi inte räknat de indirekta sysselsättningseffekterna inom till exempel IT, handel och servicesektorn.

Glädjande nog blir också bilarna allt fler. Under 2016 ökade antalet personbilar med 99 000, så att det i slutet på förra året fanns totalt närmare 4.8 miljoner personbilar i trafik i Sverige.

Det innebär att 85 procent av svenskarna idag har tillgång till minst en bil i hushållet. Mest ökar bilägandet bland kvinnor.

Samtidigt blir bilen allt miljövänligare. De genomsnittliga koldioxidutsläppen har minskat med 37 procent sedan 2005. Det är betydligt mer än genomsnittet i EU, som var 27 procent under samma period.

Supermiljöbilarna och elbilarna blir allt fler, och arbetet med att ta fram drivmedel från förnybara källor fortskrider med en rasande takt.

Fler har alltså råd och möjlighet att skaffa sig den frihet bilen ger. Friheten att ta sig vart man vill, när man vill. Friheten att bosätta sig var man vill, jobba var man vill, och handla var man vill.

Fler tar bilen till jobbet, och fler har ett arbete att gå till på grund av bilen. Det är verkligen någonting att fira.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern-OT och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.