Dumpa läsk-kampanj leds från Hultsfred

Hultsfred

De flesta vet nog att sockerkonsumtionen stiger i västvärlden och att en stor del av det sockret kommer från söta drycker. Nu startar en världsomspännande kampanj mot läsk och i Sverige leds kampanjen från Hultsfred.

Artikeln publicerades 16 december 2007.

– Hela den moderna livsstilen bygger på alldeles för mycket socker och en hel del av det sockret får vi i oss genom läsk, säger Bengt Ingerstam som är ordförande i Sveriges konsumenter i samverkan. Just nu är han också kampanjgeneral i Sverige för den globala antiläskkampanjen Dumpa läsken.
– Vi vill väcka diskussion och få bland annat elev- och föräldraorganisationer att reagera, säger han och berättar att några av kampanjens mål är att få bort läsk från skolorna och att förpackningarna ska bli mindre för att minska konsumtionen.
Att det blev en global kampanj beror enligt Bengt Ingerstam till stor del på att flera av de internationella läskproducenterna är så stora och har så stora resurser att det är enda sättet att få dem att lyssna.