Det är i sociala medier som frukosten händer
Det finns de frukostar som är nyttiga och bra för kroppen, men som man kanske inte visar (för hur snyggt är det egentligen med äggröra?) och så finns det frukostarna med färska bär och surdegsbröd med konstnärlig skorpa som man mer än gärna visar upp. Och sedan finns frukostarna som går under kategorin guilty pleasure. Ni vet, sånt där som man verkligen gillar men som man kanske inte är så stolt över att gilla, så att man inte vill visa upp det för alla. Självklart har jag mina egna guilty pleasure-favoriter på frukostbordet. Jag älskar till exempel O’boy och köpeflingorna Start. En sådan frukost ger inte många poäng på den nyttiga hemlagat-skalan, istället slår den i toppen på den prefabricerade sockerskalan. Men gott är det. Och så älskar jag rostat, vitt bröd med honung på, eller med apelsinmarmelad som min mormor brukade äta och som vi ofta åt till mellanmål när jag var liten.
”Vill man få många likes på Instagram kan man lägga allt i skikt i en glasburk och ta en bild på det.”
De senaste åren har det ätits chiapudding, overnight oats och diverse bowls. Det har juicats och druckits gröna smoothies. Havregrynsgröten har återuppstått från de döda och återkommit i ny skrud där mest topping vinner. Jag provar glatt de trender jag mäktar med, men vissa grejer finns det helt enkelt inte tid för på vardagsmorgnarna när man ska utfodra barn, göra sig i ordning och lämna på förskolan. Att försöka slow-juica ett kilo morötter eller hacka olika frukter att toppa havregrynsgröten med när två barn drar en i byxbenen och vrålar lockar helt enkelt inte.
Då är det tur att vissa av de senaste årens trender är den typen av bra frukosttrender som går att förbereda i förväg. En chiapudding rörs ihop på två minuter efter att barnen somnat och plockas ut ur kylen på morgonen helt färdig. Likadant med overnight oats – eller kall havregrynsgröt som det egentligen är. Såvida ingen sover går en smoothie i mixern på nolltid, och skopar man i en matsked jordnötssmör håller man sig mätt länge. Vill man få många likes på Instagram kan man lägga allt i skikt i en glasburk och ta en bild på det. Och vill man dricka sin O’boy någon gång ibland när ingen ser en så kan man ju för all del få göra det. För om man inte lägger ut en bild på det i sociala medier, så har det ju inte hänt. Eller hur?