Kultbilen Tjorven får eget museum

Rockneby Artikeln publicerades
Jimi Essén i Rockneby är Tjorvensamlare av stora mått, en av en handfull verkliga entusiaster i Sverige. 5 bilder
Foto:Johanna Eriksson
Jimi Essén i Rockneby är Tjorvensamlare av stora mått, en av en handfull verkliga entusiaster i Sverige.

Ett helt gäng trubbnästa Tjorven. Snart 50 år gamla. Man kan bli nostalgisk för mindre.

I en gulrappad industribyggnad i Rockneby ligger Sveriges enda Tjorvenmuseum.

– Världens bästa bil, säger upphovsmannen Jimi Essén med ett stort skratt. Fiffig med många praktiska lösningar och därför också före sin tid.

Han talar om den snart 50 år gamla Kalmarbilen Tjorven. En gång utskrattad. Nu kultig så det förslår.

Jimi Essén är Tjorvensamlare av stora mått, en av en handfull verkliga entusiaster i Sverige.

Det är bara ett par år sedan han hittade en första knallgul Tjorven i Bergkvara söder om Kalmar. Så fick han tips om en samling om fem bilar i Sporrsjö och köpte hela samlingen. Därmed var han fast.

Nu har han skapat Tjorvenmuseet i Rockneby. Ett museum som inte bara ska visa Tjorven utan också andra ”kändisar” från nedlagda Kalmar Verkstads AB. Och som dessutom har fik med 1960-talsstuk med postgula inredningsdetaljer, mormorskoppar och hemlagat från grunden. Och med öländska kroppkakor och en varmkorv smaksatt just för Tjorvenmuseet på menyn.

- När jag var i 11–12 års-åldern hade vi en Tjorven som jag fick köra på småvägarna, berättar han. I mitten av 1980-talet köpte min pappa Hans och min farbror Göran Tjorvenrättigheterna och tog fram en modifierad version, men den kom aldrig i produktion.

För tre år sedan började Jimi Essén samla på allvar. Han har hittat Tjorven från Piteå i norr till Skåne i söder.

– I fjol hittade jag världens äldsta Tjorven – ljusblå. Den fanns i Kil.

Vid det här laget har Jimi Essén renoverat ett tiotal Tjorven och fler följer. På gården väntar det dubbla antalet. I olika färger.

Är museet komplett?

– Nej, det finns en Tjorvarnas Tjorven som jag letat länge efter. Nu vet jag var den finns. En ”Tjorven med Korven,” en varubil i Stockholm. Den vill jag ha. Och jag har en numera vitlackad Tjorven som stått utomhus i åratal och som en gång var kondisbil i Stockholm. Knallrosa. Den ska återställas.

Bilen Tjorven skulle lyfta Kalmars industriliv när den presenterades 1969. En trubbnosig bil i glasfiberarmerad plast, ritad av industriformgivaren Rune Monö som ritat allt från flygplan till brödrostar. Karossen var monterad på en svetsad och galvaniserad lådbalkram.

Tjorven gick bra på slät väg, men var litet seg i uppförsbackarna. Den kunde gasa, bromsa, backa och köra framåt. Faktiskt lika snabbt bakåt som framåt.

Bilen fanns i flera färger. I postens gula förståss med posthorn på dörren, men också i ljusblått, beiget, grått och rött. I Rockneby står en snygging med fin reklamskylt. Det står Flens fastighetsförening - Servicevagn i tidsenlig typografi, på dörren.

Tjorven var svensk/holländsk och fick därför ett dubbelt emblem på motorhuven. Tre stiliserade tulpaner - för Holland - och tre gyllene kronor - för Sverige.

– Tjorven blev ingen försäljningssuccé men den var populär. Många affärer i Kalmar körde den liksom flygflottiljen i Kalmar.

Är den inte ovanligt ful?

Nytt skratt.

– Det är en härlig liten bil med massor av finesser som dykt upp på senare bilmodeller. Den har automatväxel, skjutdörr på båda sidor och hög markfrigång.

– Jag tycker den är fin och visst liknar den Astrid Lindgrens karaktär Tjorven med sin truliga uppsyn.

Fotnot: Mer info om museet och öppettider på Facebooksidan Tjorven Café & Museum.

Här kan du läsa Barfota-bilagan i mobilen.

Fakta

Tjorven/Kalmar. (Egentligen KVD 440/441)

Tillverkad av Kalmar verkstad (KVAB) 1968–1971 i 2300 exemplar. Poststyrelsen beställde 1500 exemplar som brevbärarbil.

Exporterades till utlandet under namnet Kalmar.

21 juni 1968 levererades den första bilen med chassinummer 50001. Cirka 70 bilar levererades under 1968.

Kaross av glasfiberarmerad plast på ram av stålprofiler.

Motor från holländska lastbilstillverkaren DAF. Drevs av en drivrem, utan växlar. Tjorven fanns också eldriven.

Fanns även med passagerarplats och handikappanpassad med hiss för föraren.

1970 byggdes en femsitsig familjebil med kraftigare frambromsar och horisontellt delad baklucka.

Visa mer...

Tips

Fler museum för motorintresserade

Hjorteds Mopedmuseum

Målilla motormuseum/brandkårsmuseum/speedwaymuseum

Nostalgigaraget Öland, Gärdslösa.

Störlinge Lantbruks- & Motormuseum

Visa mer...

Tips

Motorträffar länet runt

Om du vill kan du gå på veteranfordonsträff nästan alla veckans dagar i sommar: I Färjestadens hamn, Gullabo, Kalmar Folkets park, Brädholmen i Oskarshamn och Hembygdsparken i Mönsterås med flera ställen. Spana in Barfotas kalendarium med återkommande aktivititer ort för ort så hittar du veteranfordonsträffar för hela länet.

Visa mer...