Annons

"Vår information kunde ha varit tydligare”

Replik på debattinlägg om Skatteverket, publicerat 10 maj.
Publicerad 17 maj 2018
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Jan-Ingemar Lundström skrev ett debattinlägg i Barometern om att det inte längre går att lämna sin pappersdeklaration i ett brevinkast hos Skatteverket och om informationen i samband med det.

Vår information kunde ha varit tydligare och mer omfattande så att alla kände till var och när man kunde lämna sin deklaration, att inkasten var stängda och slapp onödiga resor med ogjort ärende.

Annons

Vi förstår att det har blivit krångligare för den som är van vid att lämna sin deklaration på papper direkt till Skatteverket. Vi vill inte göra det krångligare att deklarera utan enklare. Trots det har vi tagit bort brevlådor och brevinkast och det är av säkerhetsskäl. Vi har haft incidenter där det stoppats ner saker som verkligen inte hör dit. Det här har lett till att handlingar har blivit förstörda.

Även om de allra flesta, cirka 6,4 miljoner, kommer att deklarera digitalt i år vet vi vet att en del fortfarande föredrar papper. Självklart ska de kunna lämna sin deklaration säkert.

Cirka 80 procent av dem som lämnar på papper skickar deklarationen med posten, medan så gott som samtliga övriga besöker ett servicekontor under öppettiderna. Vi kunde dock konstatera härom veckan att vår information om att det inte finns brevinkast inte hade nått alla, vilket vi verkligen beklagar. Vi tar till oss det och kommer nu att vara ännu tydligare med vilka alternativ som finns för att lämna sin deklaration.

Anna Sjöberg och Johan Schauman, deklarationsexperter, Skatteverket

Annons
Annons
Annons
Annons