Annons

Stoppa höghastighetståget – bygg ut befintlig järnväg

Höghastighetståg
”Allt fler upplever att denna mångmiljardsatsning kommer att urgröpa resurserna som behövs för satsningar och upprustning av befintliga järnvägslinjer. Liksom resurser till utbyggnad och förnyelse av såväl större som mindre vägar i landet.”
Publicerad 18 september 2019
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Säg nej till satsningen på höghastighetståg och använd istället pengarna till att förbättra tågtrafiken i hela landet, den uppmaningen riktar idag Anders Andersson (KD) till beslutsfattarna.
Säg nej till satsningen på höghastighetståg och använd istället pengarna till att förbättra tågtrafiken i hela landet, den uppmaningen riktar idag Anders Andersson (KD) till beslutsfattarna.Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Varningsklockorna klämtar allt högre för en kommande lågkonjunktur. Och trots att vi fortfarande upplever att det är lite av högkonjunktur så har i princip ingen kunnat redovisa hur hela finansieringen ska gå till när det gäller jätteprojektet med så kallade höghastighetståg. Enligt trafikverkets kalkyler kommer det att kosta ofantliga 230 miljarder kronor. Därför är det ett stort misstag när regeringen valt att fortsätta projektet med höghastighetståg. Och ett lika stort misstag från de partier som ger uttryck för att man stöder detta projekt som ekonomiskt mest liknar ett luftslott.

Det är ju så att även mitt parti KD finns med bakom regeringens agerande. Så har beskeden hittills varit. Nyligen kunder vi följa hur vänsterledaren Jonas Sjöstedt på nytt lyfter fram höghastighetstågen. Och i regeringsdeklarationen valde statsminister Stefan Löfven att på nytt markera att höghastighetsjärnväg ska byggas, men utan ett ord om finansieringen.

Annons

Låt mig direkt säga. Jag hoppas att det finns tillräckligt mycket kraft ute i bygderna för att KD på sitt kommande riksting i början av november ska kunna fatta ett nytt beslut. Ett beslut för att stoppa projektet höghastighetståg och att pengarna istället används till upprustning av befintliga järnvägar och vägar. Vi behöver verkligen en stor infrastruktursatsning med sikte på hela landet.

Anders Andersson (KD), distriktsordförande och oppositionsråd Region Kalmar län.
Anders Andersson (KD), distriktsordförande och oppositionsråd Region Kalmar län.Foto: Arkivbild
”Ska vi kunna leva och bo i hela landet så krävs en infrastruktur som tar hänsyn till fler orter än Stockholm, Göteborg och Malmö.”
”Anders Andersson (KD), distriktsordförande och oppositionsråd Region Kalmar län.”

Vi är inte största parti och det var vi inte heller hösten 2015, men den gången innebar ett beslut på KD´s riksting att den olyckliga decemberöverenskommelsen föll. Och jag hoppas vi kan upprepa något liknande nu i november 2019. Från oss i Kalmar län finns en motion med detta krav och den motionen fick starkt stöd när distriktsårsmötet behandlade den i april. Redan nu kan jag lova att jag och många fler kommer att agera för att motionen ska bli antagen.

Detta jätteprojekt med höghastighetståg är en fråga som engagerat många. Det finns en djup oro bland breda befolkningsgrupper för vad det ska föra med sig. Allt fler upplever att denna mångmiljardsatsning kommer att urgröpa resurserna som behövs för satsningar och upprustning av befintliga järnvägslinjer. Liksom resurser till utbyggnad och förnyelse av såväl större som mindre vägar i landet.

Stambanorna för höghastighetståg beräknas enligt Trafikverkets kalkyler kosta 230 miljarder kronor. Trots denna helt enorma satsning är det små tidsvinster enligt bedömningar från Statens väg- och transportinstitut (VTI).

Höghastighetståget kommer i huvudsak att fokusera på långväga resande vilket är ett förhållandevis litet resande. De flesta resor vi gör är regionalt och lokalt. Ett exempel som är slående är att med Stockholms tunnelbana är den dagliga trafiken större än den årliga flygtrafiken mellan Göteborg och Stockholm.

Dessutom bör man analysera de miljöpolitiska argumenten för höghastighetstågen. Det kommer att ta många decennier att hämta igen de enorma utsläppen av klimatgaser själva bygget ger upphov till. Enligt vissa bedömare, till exempel professor Maria Börjesson, på VTI, finns ett ifrågasättande om det går över huvud taget.

När man nu äntligen fattar beslut om att storsatsa på infrastruktur bör man främst ha fokus på att lösa flaskhalsar i trafiknära områden, förbättra framkomligheten i glesbygden och underlätta för vanligt folk som pendlar mellan arbete och bostad. Höghastighetståget löser inget av dessa bekymmer utan erbjuder enbart en liten grupp resenärer mellan storstäderna marginell tidsvinst till enorma ekonomiska kostnader.

Den oro som finns hos mig och många andra är att om denna satsning förverkligas så finns inte en krona över för att säkerställa upprustning av regional trafik på järnväg. Vi i Kalmar län är i stort behov av en infrastruktursatsning såväl vad gäller järnväg som våra vägar. Ska vi kunna leva och bo i hela landet så krävs en infrastruktur som tar hänsyn till fler orter än Stockholm, Göteborg och Malmö. Därför hoppas jag på att vi under KD´s riksting i Umeå kan sätta en ny agenda för tågsatsningar – en agenda som tillgodoser hela landet och säkerställer utbyggnad och upprustning av befintlig järnvägstrafik.

Anders Andersson (KD), distriktsordförande och oppositionsråd Region Kalmar län.

Annons
Annons
Annons
Annons