Näringslivet gör alla till vinnare

,
Redan 1999 tog FN:s dåvarande generalsekreterare Kofi Annan tog initiativet till att världens företag mer aktivt skulle delta i arbetet med global samhällsutveckling, ett arbete dagens debattör ser som lyckosamt men som kan utökas och förbättras inte minst i Sverige.
Foto:

"Jag tror att näringslivet också kan ha en enormt viktig roll för vår egen lokala och regionala samhällsutveckling i Kalmar, och att smarta och ansvarsfulla företag kan bidra till ett bättre lokalsamhälle samtidigt som de själva vinner på det."

Artikeln publicerades 16 september 2015.

Näringslivet får ofta skäll för olika former av brott mot miljön och mänskliga rättigheter. Det är bra att det sker en granskning när sådant sker, men jag önskar också att företagens positiva effekter för utvecklingen i världen och Sverige kunde uppmärksammas mer.

FN:s initiativ Global Compact är världens största initiativ för hållbar utveckling för näringslivet, på det globala planet. Nästan nio tusen företag runt om i världen i alla storlekar har ställt sig bakom arbetet, som siktar på att skapa gemensamma riktlinjer för mänskliga rättigheter, arbete, miljö och kamp mot korruption. Samtidigt ska deltagarna aktivt främja samhällsutvecklingen.

Arbetet har pågått sedan 1999 då FN:s dåvarande generalsekreterare Kofi Annan tog initiativet vid World Economic Forum i Davos. Enligt Global Compacts egen utvärdering har 81 procent av de deltagande företagen förbättrat sitt arbete med dessa frågor. Här finns stora företag som ABB, H&M, Axfood och Daimler. Företag som säkert har fortsatta utmaningar med hållbar och etisk produktion, men som genom sitt engagemang i Global Compact tagit ställning.

Näringslivet skapar arbeten där inga finns, skapar inkomster och skattebaser, utvecklar ny teknik som hjälper människor i vardagen och lyfter samhällen ur fattigdom. Men näringslivet kan också skapa miljöproblem, utnyttja människor och agera utan att ställas till svars. Man kan bara konstatera att näringslivet är en enormt stark kraft, som kan användas för både gott och ont.

Det är därför av största vikt att det finns ett tryck på företagen från konsumenter och stater att de offentligt åtar sig att arbeta för en hållbar utveckling - ekonomiskt, socialt och miljömässigt. På samma sätt är det viktigt att vi konsumenter väljer hållbara produkter när vi handlar, för att stödja och belöna företagen som tar samhällsansvar.

Jag tror att näringslivet också kan ha en enormt viktig roll för vår egen lokala och regionala samhällsutveckling i Kalmar, och att smarta och ansvarsfulla företag kan bidra till ett bättre lokalsamhälle samtidigt som de själva vinner på det.

Låt mig ta ett par exempel. Jag vet att Länsförsäkringar Kalmar län ger stöd till musselodlingar i Östersjön som bidrar till renare vatten, de delar ut reflexvästar till dagisbarn och har nyligen delat ut tusentals brandsläckare till sina kunder i länet.

Engagemanget bidrar till ett bättre och tryggare samhälle, samtidigt som insatserna ger affärsnytta i form av till exempel färre brandskador.

Alla blir vinnare. Kalmars mest kända mäklarfirma Pontuz Löfgren gör också insatser i form av till exempel galor som samlar pengar till cancerforskning, samtidigt som det stärker deras eget varumärke.

Som engagerad samhällsmedborgare och kund hos lokala och globala företag uppskattar jag satsningar som stärker samhället. Näringslivet är en av nycklarna till att ställa om samhället till hållbarhet, och med intelligenta satsningar från företagens sida kan de samtidigt stärka sin egen verksamhet.

Den hållbara framtiden byggs bäst när alla inblandade vinner. Nu vill jag se att fler Kalmarföretag tänker till och bidrar till en bättre värld för våra efterkommande. Om de samtidigt kan tjäna mer pengar eller stärka sitt varumärke är det bara att applådera.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern-OT och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.