Mjölkpriset på rätt väg igen

Kerstin Persson ,

"Världsmarknaden har varit dålig ett tag, mycket på grund av olika politiska beslut. Men nu vänder den uppåt igen. Därför har Arla på kort tid kunnat höja priset mer än något annat svenskt mejeri. Hela höjningen, och allt Arla tjänar, går till oss bönder."

I fredags meddelade Arla att man höjer mjölkpriset till oss Arlabönder med nästan 19 öre. Sedan augusti har Arla därmed höjt priset med totalt 69 öre och för första gången på två år är priset över tre kr per kilo. Inte tillräckligt men definitivt på rätt väg. När priset sjönk skrevs det väldigt mycket om Arla i media. Nu när priset går upp så är det nästan tyst. Varför?

Här i Kalmar län är vi ungefär 380 Arlabönder, och sju av tio svenskar har en Arlabonde som närmsta mjölkbonde. När vi träffar allmänheten så är det positiva tongångar och folk verkar gilla oss och våra produkter. I media är bilden annorlunda. Där framställs vårt kooperativ ibland som orsak till allt från landsbygdsdöden till den globala mjölkkrisen. Men det är en felaktig och orättvis bild som jag tror beror på okunskap. Många, tyvärr även journalister och politiker, vet för lite om Arla och dagens mejerimarknad.

De senaste 20-30 åren har det hänt väldigt mycket i vår bransch. På 80- och 90-talet avreglerade staten mejeribranschen och när Sverige kom med i EU blev vi en del av en global marknad. Konkurrensen i kyldiskarna ökade kraftigt och idag är mer än 50 procent av all ost och yoghurt svenskarna äter importerad.

Arlabönderna insåg tidigt vilka konsekvenser avregleringen skulle få. Det var därför man år 2000 tog beslutet att gå ihop med danska MD Foods och skapa Arla Foods. 16 år senare är vi Nordens största livsmedelsföretag, världens sjunde största mejeriföretag och världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. Ägt av 12 000 bönder i norra Europa, varav 3 000 av oss finns här i Sverige.

Oavsett hur mycket mjölk en Arlabonde väljer att producera så hämtar Arla varje droppe. Det här gör det möjligt att producera mjölk i nästan hela landet. Men ungefär 30 procent av vår mjölk går inte att sälja i Sverige och överskottet exporterar Arla. Hade vi begränsat oss till Sverige hade hundratals mjölkgårdar och tusentals jobb försvunnit.

Världsmarknaden har varit dålig ett tag, mycket på grund av olika politiska beslut. Men nu vänder den uppåt igen. Därför har Arla på kort tid kunnat höja priset mer än något annat svenskt mejeri. Hela höjningen, och allt Arla tjänar, går till oss bönder.

Idag säljer vi vår överskottsmjölk på över 100 marknader. Vi mjölkar lokalt och säljer globalt. De som inte gillar oss kallar oss ofta för ”mejerigiganten”, och handeln och våra konkurrenter hade gärna sett att vi var splittrade i många små mejerier. Men vår styrka kommer mycket från vår storlek. Det är också tack vare den som vi kan satsa på att utveckla och erbjuda hundratals olika mejeriprodukter.

Vissa tror att Arla kan trycka på en knapp och höja och sänka priserna hur man vill. Men det som styr priset är utbud och efterfrågan och vad marknaden vill betala för vår mjölk. I slutändan är det konsumenten som bestämmer och så ska det vara. Därför är det viktigt för oss Arlabönder att fler förstår hur vår bransch fungerar.

Jag hoppas att den här artikeln bidrar till en mer nyanserad rapportering om Arla som jag är stolt att äga och vara en del av.