Annons

Hög viltolycksstatistik kräver åtgärder

Viltolyckor
Publicerad 14 september 2018
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Efter att år 2017 blev ett rekordår vad gäller antalet viltolyckor i Kalmar län så reagerade jag i egenskap av riksdagskandidat och regionpolitiker och efterfrågade nationella och regionala insatser för att få till mer viltstängsel i länet. Vid halvåret 2018 så visar statistiken att Kalmar län fortfarande har väldigt många viltolyckor. Om det vill sig illa så kommer Kalmar län även vid 2018 års avslut toppa landets viltolycksstatistik.

Regeringens presentation av Transportplanen blev en nitlott för Kalmar län även om det finns några få saker att glädja sig över. En av dom sakerna är den avsatta pengapotten för det man kallar landskapsåtgärder. Ur den potten kan man använda medel för viltstängsel kompletterat med viltpassager. Pengarna räcker dock inte till insatser i hela landet utan förhandlingar ska nu avgöra var pengarna ska användas.

Annons

Varje region har nu i uppgift att i samverkan med de regionala Viltolycksråden utreda behov av fysiska åtgärder, d.v.s. åtgärder med viltstängsel i kombination med säkra passager.

Med tanke på att Kalmar län är bland dom län i Sverige om har minst antal mil draget viltstängsel så borde vi vara ett prioriterat län i dessa förhandlingar.

E22:an mellan Oskarshamn och Västervik samt väg 25, väster om Nybro borde vara prioriterat.

Vår granne Kronoberg som är mindre till ytan har 23 mil draget viltstängsel medan Kalmar län har sju mil. Skillnaden syns också i viltolycksstatistiken.

Uppmaningen går nu till ansvariga politiker i länet att se till att sätta press i förhandlingarna så vi får en stor del av kakan. Vi är alla överens om att behovet av viltstängsel är stort. Nu gäller det att skapa verkstad också!

Jimmy Loord (KD), riksdagskandidat från Nybro.

Annons
Annons
Annons
Annons