Annons

Färdtjänst och Östersjöexpressen – viktiga länsfrågor

Östersjöexpressen
”Vi borde kunna ha en snabbförbindelse från Kalmar utmed kusten upp till Norrköping och Stockholm på plats redan i närtid. Detta skulle vara bra för hela länet och alla länets kommuner. Men framförallt skulle näringslivet i Oskarshamn och Västervik vara betjänta av det.”
Publicerad 10 januari 2019
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Kalmar län behöver en snabb bussförbindelse längd med kusten upp mot Norrköping/Stockholm, en Östersjöexpress. Utredningen om bussförbindelsen är redan gjord, när fattas beslutet frågar dagens debattör.
Kalmar län behöver en snabb bussförbindelse längd med kusten upp mot Norrköping/Stockholm, en Östersjöexpress. Utredningen om bussförbindelsen är redan gjord, när fattas beslutet frågar dagens debattör.Foto: Mats Holmertz

Ett nytt år har vi påbörjat. 2019. Landstinget och regionförbundet övergår nu i region Kalmar län. Vi förtroendevalda har olika ansvarsområden. Jag skulle vilja lyfta fram fyra frågor som för mig är särskilt viktiga. Min förhoppning är samtidigt att den nya majoriteten ska lyssna och handla.

De fyra områden som jag nu finner extra angelägna är:

Annons

# Regelverket för färdtjänst måste anpassas till de behov som finns

# Närtrafiken måste utvecklas så att vi får en ökad jämlikhet

# Järnvägstrafiken och infrastrukturen måste få ett lyft

# Östersjöexpressen, dags att gå från utredning till beslut

Något brister i välfärden när personer med funktionsnedsättning som av sjukvården blivit tilldelade olika hjälpmedel ändå inte har rätt att ta med dessa vid färdtjänstresa. En ung kvinnas situation som media beskrivit under hösten 2018 är ett levande exempel på att det, krävs en översyn av regelverket. Rullstol, permobil, scooter eller andra hjälpmedel som du behöver när du sätter dig i en bil för färdtjänstresa, dessa behöver du också när du stiger ur bilen. Men det är idag ingen rättighet. Och i majoritetens budget som antogs på regionfullmäktige i november finns inte ett kommatecken som klarlägger vad man vill. Däremot hade vi från M och KD-alliansen ett tydligt yrkande;

”Förenkla regelverket för sjukresor och färdtjänst och tydliggör regelverket så att till exempel personer som har behov av permobil och andra hjälpmedel som kräver specialfordon kan ta med dessa vid resa.”

Anders Andersson (KD), oppositionsråd och vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.
Anders Andersson (KD), oppositionsråd och vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.Foto: Anders Johansson
” Min fråga är när det handlingsprogram för infrastruktur i länet som enligt majoritetens skrivningar ska tas fram under planperioden är tänkt att bli en realitet.”
”Anders Andersson (KD), oppositionsråd och vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.”

Tyvärr blev det avslag på detta och övriga yrkanden från M och KD-alliansen vid budgetfullmäktige. Men jag hoppas att det ändå ska finnas ett gehör från länsunionens företrädare att på något sätt lösa denna, för enskilda personer med funktionsnedsättning, viktiga fråga.

Närtrafiken måste utvecklas. Ja det skriver också majoriteten i sitt budgetbeslut. Men man nöjer sig med att exemplifierar med behov av enklare bokning och information till allmänheten. Bra. Men för mig är det inte nog. Det som är ett faktum när vi tittar på länskartan är att här råder ojämlikhet av stora mått mellan våra tolv kommuner. Närtrafiken är till för att även boende på småorter och landsbygden ska få del av kollektivtrafiken. Och då måste vi våga uttala från Regionfullmäktige att det behövs en ökad jämlikhet mellan olika kommuner när det gäller service via närtrafiken.

Under hösten valde vi från M och KD-alliansen att på olika sätt belysa vikten av bra infrastruktur och kommunikationernas betydelse för jobben i vårt län. Den senaste mandatperioden har tyvärr varit fyra förlorade år för vårt län. Det gäller att lägga i en högre växel. Min fråga är när det handlingsprogram för infrastruktur i länet som enligt majoritetens skrivningar ska tas fram under planperioden är tänkt att bli en realitet. Blir det 2019, 2020 eller först i slutet på 2021?

Slutligen Östersjöexpressen. Varför är man så passiv i majoritetens budgetskrivningar. Ska utredas står det. Men om jag förstår sakernas tillstånd rätt så är det inte mer utredning som behövs. Utredningar och skisser finns. Det är mer av tydlighet och beslut som nu måste fram. Vi borde kunna ha en snabbförbindelse från Kalmar utmed kusten upp till Norrköping och Stockholm på plats redan i närtid. Detta skulle vara bra för hela länet och alla länets kommuner. Men framförallt skulle näringslivet i Oskarshamn och Västervik vara betjänta av det.

Annons

Jag tänker fortsätta driva på för att Östersjökusten får en snabbförbindelse som är anpassad till snabbtågen från Norrköping och som gör att man kan vara inne i Stockholm city under förmiddagen. Ett miljövänligt alternativ som kombinerar modern busstransport och tågresa. Det är detta vi kallar Östersjöexpressen. Vi inleder nu nytt år och tyvärr saknas tydliga besked i budgetbesluten från länsunionen S-C-L. Min fråga blir därför; När tänker majoriteten lägga fram förslag om att starta upp Östersjöexpressen? Förbättrade kommunikationerna till och från länet är avgörande för länets utveckling!

Anders Andersson (KD), oppositionsråd och vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Annons
Annons
Annons
Annons