Annons

En höjning av bensinskatten ökar klyftan mellan stad och land

Bensinskatten
Publicerad 6 maj 2019
Detta är en opinionstext i Barometern Oskarshamns-Tidningen. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Regeringens, Centerpartiets och Liberalernas planer på kraftigt höjd bensin- och dieselskatt är en skadlig politik som ökar klyftan mellan stad och landsbygd. Ett nytt förslag från regeringen möjliggör fortsatta kraftiga skattehöjningar på drivmedel under nästa år. Det är orimligt att alla som bor på landsbygden och är beroende av bilen ska ta hela notan för regeringens dyra och ineffektiva symbolpolitik. Regeringens skattehöjningar på drivmedel, flyget och planerna om att införa en kilometerskatt är inte en väl avvägd miljöpolitik utan en ren bestraffning på livet utanför storstäderna.

När regeringen lägger straffskatt efter straffskatt på avstånd är det en risk för hela ekonomin och slår hårt mot jobben. Genom Moderaternas och Kristdemokraternas budget stoppar vi den höjning av drivmedelsskatten som den rödgröna regeringen tidigare har infört. Men regeringen agerar nu för att stoppet för den drastiska höjningen av drivmedelsskatterna enbart ska vara tillfälligt.

Annons

Regeringen tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna driver på konflikten mellan stad och land. Det tär på sammanhållningen och skapar orättvisor. När samhällsservicen försämras, grundläggande trygghet såsom en närvarande polis och förutsättningarna för jobb och företagande försämras i glesbygden lägger regeringen grund för oro och splittring. Samma politiker vänder sig nu emot att människor på landsbygden kör bil. Helst ska man inte heller flyga, något som regeringen tydliggjort genom en flygskatt som sett till att flygbolagen nu riskerar att ställa in flyglinjer i stad efter stad på landsbygdsorter.

Samtidigt blir ekonomin i kommunerna allt sämre när kostnaderna ökar snabbare än intäkterna. Var fjärde kommun i Sverige redovisade ett underskott under år 2018. När Magdalena Andersson och Annie Lööf straffbeskattar livet på landsbygden är det jobb som försvinner och familjer som får det svårare att få ihop vardagen.

Att Centerpartiet och Liberalerna är med på en överenskommelse som straffbeskattar livet utanför våra storstäder är beklagligt. Med den nuvarande regeringen och dess stödpartier finns risken att vi kan få drivmedelspriser på omkring 20 kronor litern.

Kostnaden för månadens bensin till bilen må vara en ickefråga för många invånare i Stockholms innerstad, men för barnfamiljen i Torsås, Hultsfred eller Påryd har den stor inverkan på förutsättningarna att få hushållsbudgeten att gå ihop. En moderatledd regering hade inte tillåtit fortsatta skattechocker för de som är beroende av bilen.

Jan R Andersson (M), riksdagsledamot, Kalmar

Niklas Wykman (M), skattepolitisk talesperson

Annons
Annons
Annons
Annons