Anta utmaningen Kalmar län - få grönast transporter i Sverige

Debatt Artikeln publicerades
STOCKHOLM 20180131Om länets fordonsflotta ska bli fossilfri krävs att betydligt fler än i dag byter bränsle till sina fordon. Ett bränsle som kan framställas på hemmaplan i länet är biogas, ett bränsle dagens debattörer vill se betydligt mer av.
Foto: Claudio Bresciani/TT
STOCKHOLM 20180131Om länets fordonsflotta ska bli fossilfri krävs att betydligt fler än i dag byter bränsle till sina fordon. Ett bränsle som kan framställas på hemmaplan i länet är biogas, ett bränsle dagens debattörer vill se betydligt mer av.

Klimatpolitik

”Kalmar kommuns egen fordonsflotta har kommit en god bit på väg att växla över till förnybara lösningar. Av våra 420 egna lätta fordon är över hundra biogasbilar, med ytterligare cirka 60 stycken på ingång.”

Kalmar län är ett landsortslän och vi kommer under lång tid framöver fortsatt vara beroende av bilen. Det gör det extra viktigt att visa att vi kan framföra bilen utan att använda fossila drivmedel. Nu utmanar Kalmar kommun genom Kalmarsundsveckan kommunens alla bilister att bli de föregångare världen behöver, som visar att bilen hör hemma också i ett klimatsmart, förnybart framtidssamhälle.

Kalmar kommuns mål om en fossilbränslefri kommun 2030 kräver brett arbete och tydliga mål. Vi vill ha landets högsta andel bilar som rullar förnybart och vara den kommun som först byter ut sin bilflotta till hållbara alternativ. Transporterna står för en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser och är också de utsläpp som är svårast att minska eftersom omställning till förnybara alternativ ”äts upp” av att vi samtidigt oftare tar bilen och ökar vårt resande.

För att minimera klimatpåverkan och också få bättre hälsa krävs många insatser exempelvis inom cykel och kollektivtrafik, samåkning och inom andrahandsmarknaden för miljöbilar. I Kalmar har vi exempelvis supersmarta delbils-poolen där du istället för egen bil enkelt kan låna en elbil billigt och dessutom få chans att glida omkring i en Tesla utan att själv köpa den. Nybilsförsäljningen är och förblir dock en viktig pusselbit i detta arbete. Endast 3 procent av fordonen som rullar i Kalmar kan tankas förnybart. Låt oss tillsammans öka takten i att byta ut fordonsflottan till hållbara alternativ i Kalmar!

Kalmar kommuns egen fordonsflotta har kommit en god bit på väg att växla över till förnybara lösningar. Av våra 420 egna lätta fordon är över hundra biogasbilar, med ytterligare cirka 60 stycken på ingång. Elbilar finns det nästan 60 av och ytterligare 120 bilar drivs på etanol eller HVO. Totalt drivs 70 procent av de lätta fordonen på fossilfria bränslen och alla tunga transporter är fossilfria. Kommunen följer regelbundet upp att bilarna tankas med det bränsle de är avsedda för. Koldioxidutsläppen från kommunens lätta fordon minskade med cirka 40 procent mellan 2016 och 2018.

Johan Persson (S), kommunalråd i Kalmar.
Foto: Mats Holmertz
Johan Persson (S), kommunalråd i Kalmar.
”Framtidens oljeshejk sitter inte på en oljefyndighet i fjärran länder, det är en småländsk bonde med väl tilltagen gödselstack.”
Johan Persson (S), Kalmar kommun

Nu vill vi ha hjälp att tillsammans med Kalmars bilaktörer få fler bilar att rulla på förnybara alternativ! Under Kalmarsundsveckan som pågår sista veckan i augusti djupdyker vi i frågeställningen, undertecknade och lokala bilaktörer kommer finnas på plats och ge sin bild.

Vi behöver också bli bättre på att faktiskt tanka förnybart i de bilar som går. Alltför många etanolbilar tankas av slentrian eller felaktig oro för biobränslet på bensin, många vet inte ens om att deras dieselbil är godkänd för HVO100 framställt bland annat av svenskt skogsavfall och de som kör laddhybrid är inte alltid perfekta på att alltid sätta in sladden för att ladda batterierna. Också här behöver vi hjälp; använd fordonets fulla potential att vara så grönt som möjligt!

I kustnära och djurtäta Kalmar har biogasen som fossilfritt bränsle särskilt många fördelar. I bensinupprorstider är det värt att nämna att den lokalt producerade biogasen är billigare än fossila drivmedel. Som prisjämförelse kan ges exempel från lokala More Biogas där du tankar för cirka 6 kronor milen för en medelstor personbil som drar motsvarande en dryg halvliter milen.

I djurtäta Kalmar innebär biogas producerat från gödsel och matavfall inte bara ett klimatneutralt fossilfritt bränsle som är lokalproducerat utan biogasproduktionen stärker även våra lokala bönder och innebär hållbart jordförbättringsmedel vilket minskar näringsläckage till Östersjön. Framtidens oljeshejk sitter inte på en oljefyndighet i fjärran länder, det är en småländsk bonde med väl tilltagen gödselstack - men det är upp till oss kalmariter att vända ryggen åt fossiloljan och gynna lokala lantbrukare och gå över till fossilfritt och biogas.

Johan Persson (S), Kalmar kommun, Mattias Goldmann, VD Fores och Anna Thore (S) Kalmar kommun.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.