"Vi är ovana vid språket i sociala medier"

Språk Artikeln publicerades
Tänk efter först. Det tar tid att förstå språket i sociala medier.
Foto:Vilhelm Stokstad
Tänk efter först. Det tar tid att förstå språket i sociala medier.

”Hur menar du?” Frågan syns ofta i sociala medier.

En helt ny språkkultur leder till missförstånd i kommentarsfälten, enligt språkexperten Anna Antonsson.

Men lösningen kan vara mycket enkel.

Miljontals svenskar kommunicerar via sociala medier och språkets utveckling hakar på den digitala. Talspråket smyger sig in i och påverkar det skriftliga.

Det betyder också att mycket försvinner mellan raderna.

– Vi är inte riktigt vana vid det. Många har inte vuxit upp med den skriftspråkskulturen. Det som utmärker talspråket appliceras i skrift, säger språkkonsulten Anna Antonsson.

– Men med talspråk är skillnaden att man kan se den man pratar med och förklara om det blir ett missförstånd. Och när det väl har uppstått någon typ av irritation är det lätt att det bara fortsätter.

Ofta ses specifika inlägg i nätgrupper, där det uppmanas att hålla god ton och tänka på hur man skriver. Till exempel att versaler kan uppfattas som skrik, och att detta förstärks när det ÄVEN FÖLJS AV FLERA UTROPSTECKEN!!!

”Det är så lätt att ta illa vid sig av kommentarer som tolkas som något negativt och nästan elakt, även om det inte alls var menat så. Missförstånd är så tråkigt”, skrev en person i ett inlägg på Facebook. Det inlägget följdes av en rad människor i gruppen som kände sig träffade och berättade att de ofta använder såväl versaler som utropstecken utan någon vidare eftertanke. ”Inte för att vara negativ, det är mitt sätt att skriva. Men jag får tänka på det”. Fler i exempeltråden påtalade samma sak, en bekänner att hon fick en känga och att det inte var meningen att låta dryg eller opedagogisk. Eller som en tredje skriver: Kommunikation är inte lätt!

– Versaler har ansetts betyda att man skriker, men det finns en större medvetenhet. Man kan skoja med det och använda det där det inte alls passar. Men har man inte den genrekompetensen så ser det förstås konstigt ut, säger Anna Antonsson.

Det kan även handla om för många skiljetecken eller ironiska anmärkningar som flyger över huvudet på de som läser och reagerar, eller emojis som förbryllar.

– Det är ett helt kapitel för sig. Vissa använder den gråtskrattande emojin i varje inlägg. Det kan ge ett konstigt intryck om man inte tolkar det på samma sätt.

Det kan också vara ett språk, en jargong, som bara invigda personer förstår.

– Det finns många olika gruppspråk på nätet. Det kan variera med intressen, kanske politisk åskådning, eller vilket socialt media man använder, säger Anna Antonsson.

Hon uppmanar alla användare att tänka på vanlig målgruppsanpassning.

–Det viktigaste är att vara medveten om att det kan vara folk som inte har samma referensramar som en själv.

Men när väl missförståndet är ett faktum blir tonen värre. Och kommentarsfältet längre och längre.

– Vi är i ett omoget stadium. Vi förstår inte alltid att vi har fått en ny språklig genre som vi inte riktigt kan hantera än, säger Anna Antonsson.

–Det blir lätt att man hugger på något i stället för att fråga vad det faktiskt var personen menade.

Fakta

Så slipper du missförstånd i sociala medier

Språkkonsulten Anna Antonssons tips:

Tänk på din målgrupp

Skriv vårdat och begripligt

Om du uppfattar något som elakt – läs igen

Be om ett förtydligande

Tänk en extra gång innan du svarar

Var försiktig med emojis

Visa mer...