Motion: Pollen behöver inte hindra träningen

Bonus Weekend ,
Undvik att träna ute när det är höga halter av det pollen du är allergisk mot, men undvik inte träningen helt och hållet om du inte har riktigt svåra besvär.
Foto:
En mask kan skydda den som är allergisk mot pollen. Men många tvekar att använda den för att det känns lite fånigt.
Foto:

Låt inte bli att träna för att du har pollenallergi. Lär dig istället när, var och hur det funkar att anstränga sig. Lyssna på kroppen och förbered dig väl så kan våren bli en helt okej träningssäsong den också.

Artikeln publicerades 24 april 2015.

Om du är en av alla dem som får kliande ögon och rinnande näsa när våren kommer är scenariot välbekant. Så fort du har kommit innanför dörren ser du till att alla fönster och dörrar är ordentligt stängda och om du kan tar du av dig kläderna du har varit ute i. Inomhus är en fristad och att ens tänka tanken på att ta en joggingtur i det vackra vårvädret är helt befängt. Och visst finns det anledning att vara försiktig _ pollenallergiker har större risk att utveckla astma. Men det är inte kört.

- Alla kan inte och vissa bör inte träna. Hur mycket allergi du har är helt avgörande. Men för de allra flesta pollenallergiker går det fint att träna under pollensäsongen, säger Pär Gyllfors, specialistläkare i allergisjukdomar på Astma- och allergimottagningen vid S:t Görans sjukhus i Stockholm.

Ju mer pollen du andas in desto mer allergisk blir du, och det gör att den mest pollenbefriade träningen man kan ägna sig åt sker inomhus. Om man tycker att det känns lite trist finns det flera sätt att göra sig redo för utepass, även som allergiker. Det mest givna tipset är att hålla koll på pollenprognoserna. Det går numera att få ganska specifika uppgifter om hur halterna kommer att se ut i trakten man bor. Om det är höga halter kanske det inte är läge att ge sig ut. Väder och tid på dygnet kan också ha betydelse.

- Man brukar säga att det är bättre att träna på morgonen, då är det ofta lite mindre blåsigt och daggen binder pollen. Över huvud taget är det klokt att undvika blåsigt väder, säger Pär Gyllfors.

Vilken träningsform man väljer kan också göra skillnad för hur påverkad man blir av sin allergi. Att springa eller träna annan konditionsträning orsakar ju en hel del flås, och därmed drar man ned massor av pollen i luftrören. Vid höga pollenhalter kanske en sväng till utegymmet och ett styrkepass lämpar sig bättre.

- Ju mer du exponerar dig för pollen desto sämre mår du, så är det. Kan man välja träning där man inte suger i sig alltför mycket är det en fördel, säger Pär Gyllfors.

Om man är besvärsfri med hjälp av antihistaminer, ögondroppar och nässpray har man sällan stora problem med att träna ute förutsatt att man tar sin medicin regelbundet. Så länge man har symtom som håller sig till ögon och näsa och inte får besvär med luftrören, är det fritt fram.

- Men ju svårare allergi man har desto troligare är det att man har eller kan få astma, och då är det inte bra att träna när det är mycket pollen i luften. Om man känner att det blir tungt att andas är det ett varningstecken.

Då gäller det att stanna upp och undersöka _ känns andningen fortfarande tung i vila? Det kan vara svårt att skilja på dålig kondition och astma, men om du får hosta och det fortsätter att vara tungt att andas kan det vara tecken på astma. Luftrören blir då mer lättretade i allmänhet.

- Personer med astma är ofta känsliga i luftrören och reagerar även på till exempel starka lukter, temperaturväxlingar och fuktig luft.

Pär Gyllfors vill slå ett slag för ett underskattat hjälpmedel _ pollenmasken. Med ett munskydd som täcker näsa och mun och filtrerar bort pollen kan man slippa mycket av den allergiska reaktionen.

- Nackdelen är att den bjuder ett visst motstånd, så det blir tyngre på ett annat sätt att andas. Jag tror också att många är tveksamma till att ha det på sig för man känner sig fånig, men det är ju en kulturfråga. I Japan har ju folk munskydd på tunnelbanan för att inte smitta sina medresenärer med sin förkylning! Man kan ju alltid testa när man är ute och springer ensam i skogen, säger Pär Gyllfors. (TT)

Tips

För pollenallergikern

Träna gärna, men lyssna på din kropp.

Undvik att träna ute när det är väldigt höga pollenhalter.

Börja medicinera i tid, och ta medicin regelbundet.

Välj gärna styrketräning före konditionsträning för att undvika det värsta flåset.

Testa dig fram, om det känns bra är det bara att köra på.

Om du får svårt att andas, stanna upp och känn efter.

Använd pollenmask, den finns att köpa för runt 400 kronor.

Visa mer...

Tips

Håll koll på prognoserna

Om du vet vilken sorts pollen du är känslig mot kan du hålla koll på halterna med hjälp av olika informationskällor. Pollenprognosen.se från Naturhistoriska riksmuseet är ett tips, Pollenkollen från Apoteket ett annat. Det finns också flera appar till smarta telefoner. Om du har besvär som inte receptfri medicin hjälper mot och får luftrörsbesvär och hosta när du anstränger dig är det bäst att gå till din vårdcentral och få rätt hjälp.

Visa mer...