Nya vårdgarantin är bättre för patienten

Ledare Artikeln publicerades

Den nya vårdgarantin är en förstärkning, inte någon försvagning , skriver regionstyrelsens ordförande Anders Henriksson som också är vice ordförande i Sveriges kommuner och landsting.

Anders Henriksson: ”Vårdgarantin innebär en skärpning och en breddning”.
Foto: Paul Madej
Anders Henriksson: ”Vårdgarantin innebär en skärpning och en breddning”.

Sjukvården behöver finnas så nära  befolkningen som det bara är möjligt och som patient ska man ha rätt att få en snabb första vårdkontakt samt en medicinsk bedömning. Detta är utgångspunkterna för det arbete som nu pågår för att stärka den nära vården och korta väntetiderna.

För att åstadkomma detta behöver primärvårdens samlade kompetens och resurser utnyttjas bättre. I dagens primärvård söker patienter för åkommor hos läkare även då det vore lämpligare att träffa en psykolog, sjukgymnast eller sjuksköterska. Att gå omvägen via en läkare är många gånger inte nödvändigt eller motiverat. Varje medicinsk kompetens måste användas på bästa effektiva sätt.Av detta skäl infördes en förstärkt vårdgaranti den 1 januari.

Garantin innebär att alla patienter ska garanteras kontakt med primärvården samma dag som man söker vård och att man ska bli medicinsk bedömd inom tre dagar.

Denna bedömning ska kunna göras av exempelvis läkare, sjuksköterska eller fysioterapeut. På det här sättet utgår den nya lagstiftade vårdgarantin bättre från patientens behov. Patienterna kan snabbare få adekvat hjälp och inte behöva vänta som idag upp till sju dagar för att få träffa en läkare, som den gamla vårdgarantin slog fast. Som patient ska man få träffa den kompetens som man för tillfället har mest nytta av. Det kan vara en läkare eller annan legitimerad personal inom hälso- och sjukvården. Söker man till exempel för ryggbesvär är det kanske en fysioterapeut man behöver träffa i första hand. Jag menar att denna förändring av vårdgarantin innebär både en skärpning samt en nödvändig breddning.

Barometern-OT anser (4/1) tvärtom att vårdgarantin därmed skulle försvagas, vilket jag har mycket svårt att förstå. Tvärtom stärks ju patientens rättighet att snabbare få träffa rätt kompetens. Den tidigare garantin talade om sju dagar medan den nya om en garanti att få en medicinsk bedömning inom tre dagar. Hur kan tre dagar vara sämre än sju?

Anders Henriksson (S)

Regionstyrelsens ordförande i Kalmar län

Svar:

Barometern är inte ensam om att varna för försvagningen av vårdgarantin. Myndigheten Vårdanalys tillhör de hårda kritikerna liksom läkarorganisationer. Även SKL som Henriksson företrädde ville i ett tidigare skede ha kvar sjudagarsgarantin för läkarkontakt.

Ledarredaktionen

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.