Annons

Kulturarv blir till politik

Länsmuseerna vill ha statliga medel för att bli mer opinionsbildande.
Ledare • Publicerad 1 november 2018
Detta är en ledarartikel som uttrycker Barometern-OT:s politiska linje. Tidningen verkar på ledarsidan för "kristna värderingar, konservativ ideologi i förening med liberal idétradition samt för näringsfrihetens och äganderättens bevarande”, som det är formulerat i Stiftelsen Barometerns ändamålsparagraf. Tidningens politiska etikett är moderat.
Ett stöldbegärligt kulturarv?
Ett stöldbegärligt kulturarv?Foto: GUSTAF CEDERSTRÖM

Länsmuseernas samarbetsråd kan låta som en obskyr klubb, men länsmuseerna som grupp är Sveriges största museum - dessutom offentligfinansierat. Därför är det uppseendeväckande att detta museum nu efterlyser mer pengar från staten, inte för att bättre kunna ta hand om sina samlingar utan för att motverka strömningar i samhällsdebatten.

”Vi välkomnar att kulturarvet diskuteras och ges en mer framträdande plats i samhällsdebatten, men i både Sverige och världen florerar 'fake news' i sociala medier som sedan sprids som sanningar”, motiverade samarbetsrådet sin efterlysning efter mer resurser.

Annons

Det var en oväntad vändning. Mötet skulle enligt inbjudan handla om museet som kunskapskälla i en tid av informationsöverflöd. Att museerna vill ha större resurser är i sig inget konstigt. Det hade gått utmärkt att motivera med att det inte går att lösa nya komplexa uppgifter och göra samlingarna rättvisa om man ständigt blir färre anställda.

Men istället valde man alltså den politiska relevansens väg. ”Det är viktigt för oss att kunna jobba med det här kunskapsuppdraget när vi ser att det finns andra som försöker ta kulturarvet och försöker göra något annat med det än vad det faktiskt är”, sa ordföranden i rådet till Sydsvenskan.

Vad som gör saken ännu mer anmärkningsvärd är att ordföranden inte bara företräder museerna som kunskapskälla utan också är en politisk aktör, Yvonne Hagberg (S) som sitter i Region Kalmar läns styrelse. Eftersom det inte kan råda några tvivel om vilka som ”försöker ta kulturarvet” blir intrycket att Sverigedemokraterna ska motverkas av andra partier via institutioner utanför den politiska arenan.

Det är en mycket olycklig politisering av museiverksamheten som dessutom riskerar att bli plågsam i praktiken. Det brukar bli det när besökarna ska undervisas om värderingar. På nyrenoverade Nationalmuseum får besökaren numera en förnumstig upplysning om att ”den populistiska och av nationalismen präglade synen på svenskhet” minsann inte stämmer.

Några av länsmuseerna har dessutom redan visat vad de menar med att vara en trovärdig kunskapskälla. Både Regionmuseet Kristianstad och Västmanlands läns museum har varit med om att ta fram utställningen 100 procent kamp, som nu visas på Historiska museet i Stockholm.

Utställningen, som kretsar kring ett antal individers kamp mot olika inskränkningar av friheten, har av kritikern Gunilla Kindstrand kallats ”en identitetspolitisk fanfar”. ”Dess anspråk, historiesyn och attityd till publiken gör den ... till ett enastående tidsdokument över den del av kulturarvssektorn som gått så vilse i sina ambitioner”, skriver Kindstrand. Svenska Dagbladets recensent Eva Bäckstedt beskriver utställningen som ”en provkarta över de för dagen mest gångbara värderingarna”.

Om det är med sådana utställningar som länsmuseerna avser motverka de strömningar som vill ta över kulturarvet är det både fel och förfelat. Det är fel i så måtto att de sviker sitt uppdrag i museilagen att främja kunskap, kulturupplevelser och fri åsiktsbildning.

Och det är förfelat eftersom syftet att övertyga meningsmotståndare har noll procents chans att uppnås. ”Dessvärre tror jag inte för ett ögonblick att antifeminister, rasister, funkofober, homofober och andra -fober låter sig omvändas av en utställning som '100% kamp'”, skriver Eva Bäckstedt.

Det enda som händer är att museerna går sina ordinarie besökare på nerverna och åsidosätter sina plikter som kunskapsinstitutioner. För det ska inga statliga resurstillskott utgå.

Daniel BrawSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons