Filmare från Kalmar tävlar med film om dansk adel
Patrimonium är en dokumentär i långfilmsformat som handlar om den danska adeln och dess försök att upprätthålla sina traditioner och värderingar i vår moderna tid. Filmen är ett av åtta utvalda bidrag i Nordic Documentary Competition på Göteborgs filmfestival som inleds den 26 januari.
Prissumman motsvarar 250 000 kronor vilket gör priset till ett av de största i Norden för dokumentärfilm.
Carl Olsson är född 1984 i Kalmar där han också växte upp. Han gick medieprogrammet på gymnasiet och har därefter utbildat sig på Danske Filmskole i Köpenhamn, på Dramatiska Institutet Stockholm (numera Stockholms dramatiska högskola) och på Nordens Folkhögskola Biskops Arnö. Han bor i Köpenahmn och är verksam i både Danmark och Sverige.
Patrimonium är Carl Olssons långfilmsdebut. Filmen ger insyn i en samhällsklass som är van att hålla sig undan från strålkastarljuset. Det har tagit Carl Olsson fyra och ett halvt år att göra filmen och han har besökt i stort sett samtliga danska gods.
– Interiörerna ser ut som på 1700-talet, och traditionerna är ofta lika gamla. Samtidigt bor där moderna människor som hanterar med surfplattor och bygger vindkraftverk. Det blir en spännande krock mellan den sagovärld som vi andra ofta föreställer oss att de lever i och verkligheten som de måste förhålla sig till, säger Carl Olsson, och fortsätter:
– Det som också lockat mig med ämnet är det visuella, det finns en estetik som är sällsynt idag. Den gamla danska adeln kan idag inte mäta sig med den nya urbana överklassen i pengar, men de är rika på traditioner och kultur.
Patrimonium får världspremiär på Göteborgs filmfestival torsdagen den 31 januari.
Så här skriver festivalen om dokumentären:
"En gång vilade det danska samhället på adeln. De brukade jorden, administrerade ekonomin och försvarade riket när kungen kallade. Men storhetstiden tog slut för flera hundra år sedan. Vad gör adeln nu för tiden? I den hyperestetiska Patrimonium gör de sitt bästa för att vara i takt med en föränderlig omvärld utan att tappa bort sina stolta traditioner. De talar om att vårda naturen och genomför rävjakten till häst i röda kavajer. Samtidigt gör den moderna kapitalismen sig ständigt påmind genom kraftverksbyggen och skvalande popmusik. I perfektionistiskt utformade scener skildrar svenske regissören Carl Olsson en krisande samhällsklass och ett fascinerande kulturarv."