Farligt när lärares auktoritet urholkas

Ledare ,

Om lärare inte vågar ingripa i klassrummet av rädsla för att bli anmälda av elever och föräldrar blir skolan en laglös plats.

I veckan hamnade Nybro i riksmediernas strålkastarljus. Orsaken var allt annat än trevlig.

När en kvinnlig lärare i en skola i Nybro kommun skulle samla in elevernas mobiltelefoner, i enlighet med skolans rutiner, blev en 15-årig elev upprörd och kallade henne för ”hora”. En manlig lärare hörde vad som pågick och eskorterade pojken ut ur klassrummet. Därefter anmälde 15-åringen och hans föräldrar den manlige läraren för ofredande.

En elev menar alltså att det är han som har blivit kränkt efter att ha blivit tillrättavisad för att ha använt grovt nedsättande ord mot en lärare? Händelsen visar hur upp-och-ner-vänd skolans värld har blivit. Dessvärre är den inte ensam i sitt slag.

Om läraren inte håller ordning i klassrummet, vem ska då göra det?
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Om läraren inte håller ordning i klassrummet, vem ska då göra det?

I februari krävdes exempelvis Malmö stad på 25 000 kronor i skadestånd efter att en elev lyfts ut ur klassrummet av en resurslärare. Anledningen? Eleven bankade på ett bord, blev ombedd att sluta men upphörde inte med sitt beteende. Då lyftes han ut ur klassrummet. Då detta skedde inför pojkens klasskamraterna ansåg Barn- och elevombudet, som är en del av Skolinspektionen, att han blev kränkt och förnedrad inför sina vänner.

Antalet kritikbeslut från Skolinspektionen där en lärare ska ha kränkt en elev har tredubblats sedan 2013, enligt en genomgång gjord av Expressen. Det ter sig osannolikt att lärarkåren kränker elever i större utsträckning än tidigare. Däremot verkar det som att skolmyndigheternas syn på vad som bör räknas som kränkande behandling enligt skollagen har blivit orimligt bred. Enligt Skolverket är det upp till eleven som upplever sig utsatt för kränkande behandling att avgöra vad som är kränkande eller oönskat. Det lämnar visst utrymme för tolkning.

Givetvis ska det vara förbjudet för lärare att utnyttja sin auktoritet. Det måste finnas en möjlighet för elever och föräldrar att anmäla lärare som beter sig illa. Men det verkar närmast som att det har slagit över, att allt fler lärare drar sig för att använda sin auktoritet. En undersökning gjord av Skolvärlden visar att var femte lärare tvekar att ingripa vid bråk på skolan av rädsla för att själva bli anmälda.

Enligt skollagen har lärare möjlighet att vidta disciplinära åtgärder gentemot elever som stör ordningen, exempelvis får de utvisa en elev ur klassrummet och beslagta föremål. Skollagen stipulerar till och med att alla elever har rätt till en trygg och stödjande studiemiljö. Men om lärare inte vågar sätta stopp för bråkiga elever på grund av rädsla för att fällas av aktivistiska skolmyndigheter blir skolmiljön allt annat än trygg och stödjande. Då spelar det ingen roll vilka verktyg de har att tillgå enligt lag.

När det råder oordning i klassrummet skapas en ohållbar situation för både lärare och elever. Att försöka lära sig något i en miljö som präglas av oro och otrygghet är närmast omöjligt. Att undervisa när elever bråkar och slåss är inte heller någon enkel uppgift. Det är inte förvånande att allt fler lärare anger att de slutar på grund av arbetsmiljöproblem.

Riksdagsledamoten Jimmy Loord (KD) från Nybro, som också sitter i riksdagens utbildningsutskott, kommenterade händelsen i Nybro-skolan på onsdagen: ”Vi riskerar att få lärare som blir både osäkra och rädda och till slut leder det till att man inte kan upprätthålla ordning och en god undervisningsmiljö”. Mycket tyder på att det redan har skett.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.