En rapport med styrka

Ledare Artikeln publicerades

Systembolaget hamnade på förtroendebarometerns förstaplats, men dess betydelse som alkoholpolitiskt instrument kan minst sagt ifrågasättas.

Det kan framstå som en mycket stor paradox att Systembolaget är den institution som hamnade allra högst upp på Medieakademins förtroendebarometer förra veckan. Ty samtidigt som detaljhandelsmonopolet hyllas väljer svensk att köpa en stor del av sin alkohol utomlands. Hälften av spriten är importerad och av den alkohol som dricks i Sverige är 20 procent inköpt utomlands.

Systembolagets monopol påverkar inte alkoholkonsumtionen, enligt ny forskning.
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Systembolagets monopol påverkar inte alkoholkonsumtionen, enligt ny forskning.

Öl, vin och sprit är nu inte vilka varor som helst. Några glas vin eller en öl kan berika livet för många och dryckerna är en historisk del av vår kultur. Men liberalare regler är inte bara en frihetsfråga, eftersom alkohol också ger upphov till ofrihet. Vanligen för den som inte själv dricker. Den som klagar på alkoholskatten bör till exempel få klart få klart för sig att samhällets direkta kostnader för alkohol skattas till 23 miljarder kronor medan punktskatteintäkterna blott uppgick till 13,9 miljarder kronor.

Mot den bakgrunden har Systembolaget varit hörnstenen i en alkoholpolitik som haft en bred politisk uppslutning.

När Systembolaget nu utmanas är det inte från liberala ideologiska argument utan från vetenskapssamhället.

En ny rapport från Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, författad av David Sundén, underkänner de motiv som ligger till grund för alkoholmonopolet. Butiksbegränsningen och stoppet för merförsäljning och rabatter har helt enkelt ingen återhållande funktion på konsumtionen.

Det är gedigen forskning som presenteras bland annat av avregleringar av alkoholförsäljningen i amerikanska delstater. Sundén slår också fast att begränsningar av antalet butiker endast träffar dem som bor längst bort från ett Systembolag och som vanligen löser avståndsproblematiken med att bunkra burkar. Frånvaron av mängdrabatter, som Systembolaget marknadsför som återhållande för konsumenten, påverkar inte den sammantagna försäljningen. Sundén vänder sig också mot den negativa bild som dominerar av den tid (1965-1977) då mellanöl såldes i livsmedelsbutiker. Uppskattningarna av konsumtionsökningens orsaker ifrågasätts då de inte tar hänsyn till dåtidens befolkningsförändring eller om exempelvis alkoholimporten samtidigt minskade.

Men Sundén dömer ut Systembolaget som verktyg. Det är inte motiven för en paternalistisk alkoholpolitik som kritiseras.

Där ligger, om uttrycket tillåts styrkan i, undersökningen. Systembolaget har heller inget egenvärde i en alkoholpolitik som måste balansera mellan medborgarnas preferenser och det gemensamma intresset att begränsa ohälsan, olyckorna och våldet. Därför kan ett samhälle vilande på solidaritetsvärderingar inte se alkoholbruket enbart som en individuell fråga.

Många kommer säkert att läsa rapporten som ett farväl till ”förmynderiets” alkoholpolitik och blunda för att det är andra alkoholpolitiska instrument som förespråkas än det historiska detaljhandelsmonopolet. Att konsumtionen i Sverige är lägre än i nästan hela Europa beror enligt rönen helt på att burkar, flaskor och lådvin är hårdare beskattade. Utöver skatteverktyget - som på en europeisk marknad är svårt att använda mer- föreslås också att varningstexter och information om stöd för missbruk ska tryckas på varuetiketterna. Ökad tillgänglighet i kombination med information - ja det är det nya svaret på hur den ansvarsfulla alkoholpolitiken kan utformas.

Och det är så gott som något i den alkoholpolitiska debatten så länge färgat av antingen förenklade nyliberala frihetskrav eller monopolkramande.

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Barometern Oskarshamns-Tidningen och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.