Lisa Söderholm: ”Vi är grymma på sommaren, men behöver bli bättre året runt. Kalmar kan bli en juldestination”

Kalmar Artikeln publicerades
3 bilder

När Lisa Söderholm var 19 år öppnade hon den första Gina tricotbutiken i Kalmar. I nästan 20 år har hon drivit kedjans butiker i Kalmar och har alltid varit engagerad i stadskärnans utveckling. Nyligen blev hon utsedd till Kalmar stads nya centrumutvecklare.

Kalmar City anlitar Lisa Söderholm som konsult på heltid. Föreningen finansieras av tre parter med lika stor andel var; handlarna i centrala Kalmar, kommunen och fastighetsägarna i centrum.

– När Björn Mortensen tog jobbet var föreningen i behov av en riktig nystart och han har tillsammans med alla inblandade byggt upp den till en stark fungerade verksamhet. Nu är föreningen i en ny fas med en fungerande grundstruktur att utgå ifrån och utveckla. Idag känns det helt rätt för mig att gå in i rollen som centrumutvecklare och utveckla arbetet vidare.

Varför sökte du jobbet?

– För mig är det ett drömjobb. Jag får chansen att jobba med frågor jag brinner för och får vara med och påverka Kalmars utveckling. Dessutom låg det rätt i tiden. 2015 sålde jag butikerna och sedan dess har jag varit anställd som butikschef. Det blev annorlunda, visst kunde jag påverka, men inte alls i samma utsträckning som tidigare när jag var egen företagare. Det var dags att göra något annat.

Du har suttit som ordförande i styrelsen i Kalmar City i några år. Hur gick rekryteringen till?

– När tjänsten kom ut så kände jag direkt att jag var intresserad vilket gjorde att jag inte deltog i rekryteringen, utan det utsågs en grupp från styrelsen som skötte detta. Jag sökte och gick på intervju, som alla andra. Jag är glad att de gav mig förtroendet.

Vilken nytta har du av din egen bakgrund som handlare?

– Jag har handlarnas perspektiv i ryggraden och det är en stor fördel att jag känner många. Jag har gjort en resa från att jobba som säljare i en liten butik till att vara ledare för 24 anställda när de var som flest, det tar jag med mig.

Hur ser du på handelns framtid i stadskärnorna?

– Handeln står inför stora förändringar. Det har hänt mycket på tio år – digitaliseringen och stora externa etableringar av handel i utkanten av städer. Vi står inför utmaningar och chanser till utveckling. Det viktigaste är att ständigt utvecklas. Om man sätter sig ner och är nöjd kommer man bli omsprungen.

Vilka visioner har du i din nya yrkesroll?

– Jag började i oktober och just nu är jag inne i fasen att analysera och utvärdera. Jag ska leda jobbet med Kalmar Citys vision att Kalmar ska vara Sveriges ledande stadskärna med unika möjligheter året runt.

Vad är viktigast för handeln i centrala Kalmar?

– Vi ska fortsätta att lyfta det som är unikt, vilket är utbudet av de lokala butikerna. De som kompletterar de stora kedjorna med något eget och personligt. I Kalmar har flera butiker med inriktning mot hållbarhet och miljö öppnats de senaste åren.

Hur tror du handeln ser ut om fem år i centrala Kalmar?

– Vi är grymma på sommaren, men behöver bli bättre året runt. Kalmar kan bli en juldestination med julmarknader och andra evenemang. Jag tror vi kommer att ha en spännande mix av butiker med nya affärer som tänker helt i nya banor både vad det gäller utbud och försäljningskanaler. Ett exempel är att flera större kedjor öppnar mindre citybutiker. Nyligen öppnade Ikea sin första mindre köksbutik i centrala Stockholm.

Fakta

Lisa Söderholm

Bor: Centrala Kalmar

Ålder: 39 år

Familj: Två barn, exman, två föräldrar och syskon med familjer.

Intressen: Styrketräning.

Frukost: Kvarg med hallon och kokos.

Visa mer...