Bra berättande ska lyfta företag på sociala medier

Kalmar Artikeln publicerades
Sofia Ekholm och Madeleine Petersson har startat företaget Social Stories för att hjälpa företag lyckas på sociala medier.
Foto:Viktor Krantz
Sofia Ekholm och Madeleine Petersson har startat företaget Social Stories för att hjälpa företag lyckas på sociala medier.

Många företag saknar både tid och kunskap för att marknadsföra sig i sociala medier. Nystartade Kalmarbyrån Social Stories vill ändra på det.

Digital marknadsföring är en tuff bransch att etablera sig i. Många konkurrenter och en föränderlig marknad.

– Det handlar om att sticka ut. Vi vill göra vår grej som handlar om väldig speciell storytelling, säger fotografen Madeleine Petersson som driver byrån tillsammans med skribenten Sofia Ekholm.

Social Stories bygger på att skapa en upplevelse, en relevant berättelse, för besökaren som går in på det digitala kontot.

– Det är ofta en kombination av brist på tid och också brist på kunskap när det gäller digital marknadsföring. Dessutom har många företag mycket annat att göra. Vi fyller den luckan, säger Sofia Ekholm.

Madeleine Petersson och Sofia Ekholm har jobbat var och en för sig med sociala medier tidigare och har med sig några nationella kunder in i det gemensamma bolaget. Bland uppdragsgivarna finns bostadssajten Hemnet där Social Stories driver en inspirationsblogg.

– Vi har en del kunder i landet men vill gärna komma åt en större lokal kundgrupp. Vi har haft en del möten med potentiella lokala kunder men inget är klart ännu, säger Madeleine Petersson.

Vilka digitala konton ett företag ska välja beror på kundgrupp och vilka mål man har.

– Det som passar för ett företag kanske inte gör det för ett annat. Generellt kan man säga att rörlig bild är på kraftig frammarsch. Pinterest är något som är väldigt spännande för dem som till exempel driver en webbshop. Men facebook och Instagram når flest personer.

Vad använder ni själva?

– Mest Instagram nu.

Fakta

Populära sociala medier

77 procent av alla internetanvändare använder sociala medier.

Facebook är fortfarande störst och ökar användandet i alla åldrar utom bland dem under 16 år.

Instagram är det sociala medium som ökar snabbast 2017.

Visa mer...