Blomstergrossist ska ge sig ut på digital resa

Kalmar Artikeln publicerades
Mikael Ekström från IT-konsultbolaget Tieto höll en workshop inom digital acceleration för Mattias Axelsson, Tomas Axelsson och Veronica Axelsson på Tomtebo Blomimport.
Foto:Mats Holmertz
Mikael Ekström från IT-konsultbolaget Tieto höll en workshop inom digital acceleration för Mattias Axelsson, Tomas Axelsson och Veronica Axelsson på Tomtebo Blomimport.

Branschen är extremt traditionell och analog. Men nu blåser digitaliseringens vindar också för grossistföretaget Tomtebo Blomimport i Kalmar.

I ett projekt kallat Digital acceleration ska Regionförbundet hjälpa till med digitaliseringsprocessen för traditionella företag i traditionella branscher.

– Hittills är sju företag med i projektet – fyra i Kalmar och tre i Mönsterås, berättar Mikael Ekström från IT-konsultbolaget Tieto som leder arbetet.

Ett av företagen som ingår i projektet är Tomteby Blomimport. En grossistfirma som grundades av Tomas Axelsson 1984 och som växt till en ansenlig aktör i branschen.

Men framtidens kunder är digitala och för att möta dem vill företaget nu gå snabbare åt det hållet.

– Det är sådana som jag som är bromsklossen när det gäller digitalisering för många företag. Men vi måste anpassa oss och hitta våra kunder på ett nytt sätt, säger Tomas Axelsson.

Svärdottern Veronica är anställd som IT-utvecklare i företaget sedan ett drygt år och håller nu på att utveckla en ny e-handelsportal – och för att ge extra fart på processen har Tomtebo gått med i Regionförbundets projekt.

– Vi har kommit en bit på vägen men vi har varit för fokuserade på den dagliga verksamheten. Nu får vi tydliga steg att gå, säger inköpschefen och delägaren Mattias Axelsson.

Enligt Mikael Ekström handlar digitalisering inte enbart om ett nytt sätt att sälja utan skapar också möjlighet för ett företag som Tomtebo att bli en knutpunkt för både kunder och konsumenter – till exempel tipsa om utbildningar och mässor eller via sin hemsida öka kunskapen om blommor.

– Även en blomgrossist kan bli en Hub inom sitt segment. Se på Spotify, Airbnb eller Uber som bygger en upplevelse. Det gäller att tänka stort och börja smått, säger Mikael Ekström.

Fakta

Tomtebo Blomimport AB

Huvudort: Kalmar.

Omsättning: 40 miljoner.

Vd: Tomas Axelsson.

Antal anställda: 10.

Gör: Grossistfirma för blommor.

Framtida mål: Vill genomföra en digitaliseringsprocess och bredda sin verksamhet på flera plan.

Visa mer...