Bilkungen slår inte av på takten

Kalmar Artikeln publicerades
Foto:Paul Madej

I år firar Ingemar Andersson dubbelt. 25 år som ägare till Liljas Bil AB och i augusti fyller han 65.

Men Glasrikets okrönte bilkung har inga planer på att sluta.

– Jag tänker jobba i åtta år och fyra månader till.

Exakt så säger han och avväpnar omedelbart tankar på pension och storslaget firande.

– Vi gör väl något med personalen för att fira 25 år. Det får räcka.

Ingemar Andersson väntar i receptionen ute i den magnifika bilhallen Liljas öppnade i Hansa City i mars 2013. Positioneringen är ingen slump utan en mycket medveten strategi.

– Inom fem sekunder ska en kund som kommer in i hallen bli uppmärksammad, sedd.

Kundnytta, säger Ingemar Andersson. Det är ett ord som återkommer frekvent under intervjun. Receptionen är också placerad så att personalen har fri sikt mot entrén och säljarna som sitter utplacerade i havet av bilar.

Nordens största bilhall i ett plan och utan mellanväggar (Andersson är noga med detaljerna) är ett av många projekt den orädde entreprenören från Flerohopp iscensatt under sin tid som ensamägare till Liljas Bil AB - världens femte största Volvoförsäljare.

Det var helt enkelt för trångt på Norra vägen. Andersson såg potentialen, men trodde inte att flytten skulle kunna gå att räkna hem. Tommy Almén, vd i Liljas fastighetsbolag stönade, styrelsen och ledningsgruppen suckade. Alla utom Ingemar Andersson var tveksamma.

Han fick sitt kontrakt, dessutom till halva priset.

– Vi satte ihop flera arbetsgrupper och jag sa: ”Titta inte på pengarna, sök det absolut bästa”, annars blir det inte tillräckligt högt i tak, fantasin får inte blomma. Så har jag alltid gjort när jag byggt nytt.

Notan slutade på 80 miljoner kronor.

Andersson är nöjd.

– Det blev bättre än jag hoppades. Volvo älskar det här.

På 7 000 kvadratmeter finns, förutom utställningshallen, rejält utrymme för begagnat, leveransplats, fotoplats, kontor, barnhörna, konferenslokal, möjlighet till biovisningar.

Pelarna går att belysa säger han och pekar.

– När Kalmar FF spelar är det rött, blått när det är Volvohelg, gult för Renault och grönt när vi kör miljöevent. Det går att få till rök också. Lite kul, eller hur?

Det är ingen tvekan om att Ingemar Andersson gillar utmaningar. Att han vid 64 års ålder är ensamägare till en av världens största Volvoåterförsäljare - Liljas AB säljer varje år omkring 6 000 bilar, varav 2 500 nya - är ingen slump.

Drivet har funnits ända sedan han var liten. Historien han berättar är fascinerande på många sätt och förtydligar bara bilden av en klassisk entreprenör.

Ingemar Andersson växte upp under små omständigheter i den gamla glasbruksorten Flerohopp. Pappa jobbade i skogen, mamma på en av två bobinfabriker som fanns i byn vid tiden.

Familjen bodde på övervåningen i ett gårdshus på Kvarngården med Flerohopps herrgård i blickfånget. När Ingemar Andersson var sex år flyttade familjen till Nybro. Pappa och mamma fick jobb på Kährs och Ljungdahls.

Den vägen ville han själv inte vandra.

– Jag ville bli säljare, göra affärer och tjäna pengar. I fjärde klass blev jag småländsk mästare i att sälja majblommor. Det var väl där det började, säger han och skrattar.

Han började jobba på loven som 13–åring, tog ett par sabbatsår efter nian då han var springpojke på ett åkeri; han körde tidningar och lastbil på helger och kvällar: ”Jag hade inget lastbilskörkort då, men det är väl preskriberat.”

Efter gymnasiet siktade han in sig på en säljutbildning, hittade ingen, utan gav sig ut i verkligheten istället.

– I sex månader åkte jag runt och knackade dörr i norra Skåne och sålde flygfoton. En fantastisk skola.

1974 anställdes han som juniorsäljare på Liljas i Nybro. Ingemar Andersson hade hittat hem. Drivkraften hade han med i bagaget, men att han som nybliven vd skulle få chansen att köpa företaget 1991 kom som en komplett överraskning.

– Jag fick ingen betänketid, men chansen var för bra för att missa. Det här var ju det jag alltid strävat efter även om erbjudandet kom mitt i en finanskris. Jag gick hem snickrade en affärsplan som banken överraskande nog sa ja till.

Andersson började med att ringa en gammal barndomskamrat, arkitekten Olle Utterback, som fick i uppdrag att rita ett förslag på uppfräschning av lokalerna på Norra vägen. Målet var att på sikt få upp bilarna från källaren. Prislappen: 35 miljoner kronor.

Några år senare kom nästa investering. 40 miljoner kostade det att bygga nytt i Nybro 2006. Då en unik bilhall med offroad–bana som saknade jämförelse i Sverige. ”Mer hjärta än hjärna”, sa han då. Samma år förvärvades Axel Davidson Bil AB i Växjö.

Tio år senare sitter vi i flaggskeppet i koncernen som omsätter omkring 1,5 miljarder kronor med 270 anställda på orterna Kalmar, Växjö, Alvesta, Nybro, Tingsryd, Alvesta, Bergkvara och Borgholm. I nybilsprogrammet finns Volvo, Renault, Dacia och Isuzu.

Har du byggt färdigt nu?

– Vi har lite att renovera i Emmaboda och Alvesta. Men där är det ingen ko på isen.

Vad är det du ser framför dig?

– Får jag behålla hälsan kör jag åtta år och fyra månader innan jag muckar. Varför? Då har jag varit i företaget i 50 år. En kul grej bara.

Åtta år till utan projekt. Är det möjligt?

– På mina 25 år har vi byggt och skapat fastigheter för eget bruk för 250 miljoner. Hur mycket vi lagt på strategiska investeringar som marknadsföring och utbildning kan jag bara inte räkna ut.

– Nu ska vi konsolidera oss, amortera och göra det här så bra som möjligt, säger han och sveper med handen ut över bilhallen.

Det sa du när jag träffade dig i Nybro för åtta år sedan också…

– Ja, men det blev inte riktigt så.

Ingemar Andersson ler.

Blir det så nu då?

– Jag har de senaste 18 månaderna blivit erbjuden att köpa åtta bilfirmor på lite olika håll i landet. Men nä, jag har inget på näthinnan just nu.

Sedan visar det sig att Liljas koncernchef investerat i en splitterny biltransport, satt i trafik i augusti förra året.

– Tidigare lågt det på entreprenad. En dag satt vi oss ner och räknade på upplägget och det visade sig bli 1 000 kronor billigare per arbetsdag. Den är oceanraceblå, så jäkla snygg, haha.

Du äger företaget själv. Varför?

– Jag har sett så många dåliga exempel på det motsatta. Säg att man är bara två i bolaget, då blir man ju som regel fyra direkt (äkta hälfter) och jag vill inte sitta och diskutera aktieutdelning med en kollega för att Hulda ska ha en minkpäls när jag vill att pengarna ska arbeta i företaget. Det finns ingen annan Volvoförsäljare i Sverige som fattar så snabba beslut som vi.

Även om Ingemar Andersson räknar med att fortsätta arbeta i många år har han naturligtvis redan börjat fundera över successionen i företaget.

– Jag har ingen som kan ta över, inga egna barn. Banken, styrelsen och min ekonomiska rådgivare i Göteborg är informerade. I förlängningen handlar det om att sälja företaget.

Andersson tänker inte avyttra till någon befintlig Volvohandlare.

– Processen kommer att ta två år, men det är inget jag jobbar med nu. Det måste bli någon som är kapitalstark, som inte behöver vända på varje krona. Då blir det så tråkigt för personal, leverantörer och i förlängningen våra kunder.

Hur ser din roll i företaget ut i dag?

– Jag har släppt det operativa, går och kommer som jag vill, men jag är aldrig långt ifrån min Ipad och har daglig kontakt med någon i ledningen. Sedan har jag stenkoll på försäljningen. Det är ju det jag sysslat med i hela karriären.

Jag frågar vad som driver honom. Svaret kommer blixtsnabbt: självförverkligandet.

– Jag var dålig i idrott, därför blev jag mästare i att sälja majblommor. Jag ville visa att jag var bra något också.

När är du som mest nöjd?

– När vi har bra veckor som i början på januari när budgeten säger 110 bilar och vi säljer 160 eller när vi får fem på en femgradig skala i kundtillfredsställelse. Det är vår livförsäkring, vår långsiktiga överlevnad.

Ingemar Andersson har byggt sig en praktfull karolinergård i Kristvallabrunn. Här finns stall med golvvärme, egen sjö - en kvävefälla, delvis finansierad med EU–stöd och en vattenspegel på två hektar. Allt byggt i möjligaste mån med lokal arbetskraft, lokala leverantörer. Dessutom finns här 650 hektar skog han äger och förvaltar.

Det märks att Glasriket fortfarande betyder väldigt mycket för honom. Han berättar om den där speciella bruksandan: bobinfabrikerna, glasbruket, fotbollslaget, blåsorkestern, Bertas kafé med flipperspelet; på baksidan, i syrenbersån, satt gubbarna och spelade poker och drack utspädd Loranga.

– När jag växte upp fanns 25 glasbruk inom en radie på fyra mil. Det sitter i själen.

Fakta

Liljas Bil AB

Huvudort: Kalmar.

Omsättning: 1,5 miljarder kronor.

Koncernchef: Ingemar Andersson.

Antal anställda: 270.

Gör: Service- och handelsföretag som säljer bilar med förenlig verksamhet.

Framtida mål: Konsolidering.

Visa mer...

Fakta

Ingemar Andersson

Ålder: 64 år.

Bor: Stjärnamo säteri, Kristvallabrunn.

Familj: Hustru Ingbritt, två bonusbarn med familjer.

Intressen: Skogen, hästar, utflykter, teater och lätt klassiska musik.

Aktuell: Firar 25 år som ägare till Liljas Bil AB.

Visa mer...